oudtshoorn - Reisverslag uit Jojweni, Zuid-Afrika van Theo - WaarBenJij.nu oudtshoorn - Reisverslag uit Jojweni, Zuid-Afrika van Theo - WaarBenJij.nu

oudtshoorn

Door: theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

10 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Jojweni

Mooi stadje met veel nederlandse geschiedenis. Hebben daar een struisvogel farm bezocht. Wel een " beekberger" gehalte, maar toch wetenswaardigheden gehoord. Daar ook geluncht, prima verzorgt. Vervolgens naar een grotten stelsel. Zeker de moeite waard geweest.
Aangekomen bij de lodge eerst eens wat geslapen. De Lodge ligt heel mooi en alles is keurig verzorgt. Vanavond van een zuid afrikaanse braai genoten. Morgen dus toch naar Hermanus via route 62. Volgens de reisleider een prachtige route. Vandaag was mooi , maar morgen moet het overtreffend zijn. We gaan het zien. Heel vroeg opstaan is de consequentie. Het was vandaag echt mooi weer. Nadat de zon achter de bergen was verdwenen werd het wel kil. Op onze kamer hebben we gelukkig verwarming door middel van een " airco apparaat" . Het lukt nog steeds niet om een foto door te sturen. Ligt misschien wel aan de wat slechte verbindingen. Gisteren had ik het over het feit dat alles hier op tip gebaseerd is.Om een indruk te geven hoe het werkt.
Je boekt de reis . Bij ons " kaal". Vervolgens kan je van alles ondernemen. Dat kost geld uiteraard maar ook weer een basis en de uitvoerenden geef je ook een tip. Je maakt met de bus een excursie , maar overal moet je entree gelden betalen en weer tip voor de persoon die rondleidt . Bij een gamedrive de kosten van de gamedrive zelf, maar weer een tio voor de ranger. Koffers worden door koffer jongens geregeld met tipgeld.Zo gaat het dus met alles. Drinkwater is onbetrouwbaar, dus je bestelt flesjes. De chauffeur regelt dat er in de bus flesjes zijn. Moet je wel betalen natuurlijk. Dus tandenpoetsen , medicijnen innemen kost gewoon geld.Onze reisleider en buschauffeur reken je af met tipgeld. Eten tussen de middag en avond doe je afrekenen met een tip. Minimaal 10%.
Om niet constant tipgeld te geven regelt de reisleider dat. Hij houdt alles bij in een spreadsheet. Je stort bij hem gewoon geld en aan het eind kijk je wat je te kort komt of over houdt. Natuurlijk weet je dat overal waar de reisleider volgens het programma naar toe hij provisie vangt. Dus als iets niet door kan gaan regelt hij echt wel een alternatief. Zo ook met de walvis spot. Het deert allemaal niet. Je krijgt een geweldige reis er voor terug en je hebt geen zorg om wat dan ook. Ja je moet geld op de bank hebben staan en hopen dat er wifi is. Dat is het wel zo'n beetje.

• 10 Oktober 2017 - 23:00

Jannie En Piet:

Jammer dat je geen foto's kunt sturen, je maakt ons alleen maar nieuwsgieriger. Ja en alles betalen met tip, dat was vroeger bij ons toch ook?

• 11 Oktober 2017 - 11:37

Sjaak Kamps:

Fijn dat jullie het met de groep zo treffen. Jammer dat het walvissen spotten niet door kon gaan. We kijken steeds meer uit naar de foto's als jullie thuis zijn. Goede reis verder en de groetjes, ook aan Lenie.